وقتی صحبت از عملکرد کارکنان در سازمان به میان می‌آید، ایجاد حس اعتماد یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اعتماد اساس همه روابط و تعاملات را تشکیل داده و در روابط کاری، همانند روابط شخصی اهمیت دارد.

Image result for ‫اعتماد در محیط کار‬‎

شرکتی که قادر به ایجاد حس اعتماد در افراد باشد، بهتر می‌تواند از پس توفان اتفاقات غیرمنتظره و رقابت میان شرکت‌ها برآید.

چرا اعتماد در محیط کار اهمیت دارد؟

کسب‌و‌کارهای موفق بر اساس روابط ساخته شده اند. روابط بین کارفرمایان و کارمندان، کارمندان و مشتریان، ذینفعان داخلی و ذینفعان خارجی. پایه و اساس همه روابط اعتماد است. ممکن است در بسیاری از اوقات افراد حتی یکدیگر را هم نبینند، اما اگر با افراد به صورت منصفانه رفتار شود تا هیچ حس تبعیض نسبت به دیگران در افراد ایجاد نگردد، می‌توان اعتماد در محیط کار ایجاد کرد.

اعتماد در محیط کار

مزایای ایجاد حس اعتماد در محیط کار به شرح زیر است:

  • افزایش بهره وری در بین کارمندان
  • بهبود روحیه کار تیمی در کارمندان
  • توانایی انجام کارها به صورت تیمی و کارآمد
  • زمان بحث در مورد موضوعات کلیدی را کاهش می یابد، زیرا هر فرد به قضاوت و تخصص همکاران خود اعتماد می کند.

چگونه می‌توان اعتماد در محیط کار ایجاد کرد؟

اعتماد از طریق عمل و نه فقط اظهار کلامی ایجاد می‌شود. به عنوان یک مدیر یا یک رهبر در یک سازمان، شما فقط نمی‌توانید بگویید که به یک کارمند یا تیم خاص «اعتماد» دارید، باید با کارهای روزانه این حس اعتماد را به افراد منتقل کنید.

اعتماد در محیط کار

علاوه بر اعتمادی که به تیم خود نشان می دهید، باید حس اعتماد را بین کارمندان و حتی بین تیم‌ها نیز جلب کنید. شما می‌توانید با ایجاد حس اعتماد در افراد به نتایج زیر دست یابید:

  • توانمندسازی کارمندان برای انجام وظایف روزانه خود
  • به تیم‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند و پیشنهادات خود را که فکر می‌کنند به نفع شرکت است را گردآوری کنند.
  • باز و شفاف بودن در مورد تصمیمات کلیدی/تغییر در روند کار یا رویه‌های تجاری

اعتماد در محیط کار

سرانجام باید بدانید که کارمندانتان از شما چه انتظاراتی دارند. کمبود اعتماد بین طرفین باعث می‌شود که کارمندان تصور کنند که شما انتظارات بسیار و غیرمنطقی از آن‌ها دارید و این سبب می‌شود که آن‌ها نیز انتظارات غیرعادی از شما داشته باشند و در نتیجه نسبت به موفقیت شرکت و رسیدن به اهداف ناامید شوند.

چگونه می توان اعتماد را در محیط کار احیا کرد؟

اعتماد بین افراد درون یک سازمان می تواند در یک لحظه از بین برود. بازسازی این اعتماد همیشه یک فرآیند آسان نیست. آنچه واقعاً اهمیت دارد، حفظ اعتماد در میان افراد است تا با کوچک‌ترین مشکل، اعتماد از بین نرود.

حال برای بازسازی و احیای اعتماد چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟

مهم‌ترین کاری که برای بازسازی اعتماد باید انجام گیرد، تلاش برای شناخت و درنتیجه حل مسئله است.

کار دیگری که می‌توان انجام داد، این است که ارتباط خود را شفاف کنید. به عنوان مثال، اگر هر فردی اشتباهی را مرتکب شد، مسئولیت اشتباهش را برعهده گیرد.

اعتماد در محیط کار

پس از گذراندن مرحله تأیید، باید نشان دهید که چگونه می خواهید اوضاع را اصلاح کنید و روند کار را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که در آینده دیگر اتفاق نخواهد افتاد. برخی از روشهای متداول برای کمک به این فرآیند عبارتند از:

  • ایجاد یک سیاست open-door که در آن کارمندان بتوانند بدون نگرانی از قضاوت یا مجازاتی از سویتان، با شما ارتباط برقرار کنند.
  • انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت بهبود تعامل طرفین و شناخت مسائلی که منجر به از بین رفتن اعتماد بین شما و تیمتان خواهد شد.
  • بهره گیری از مشورت مدیران وسایر افراد باتجربه برای مدیریت تعارض و بهبود فضای اعتماد
  • تغییر و بهبود سبک مدیریت به مرور زمان و نشان دادن حس اعتماد از طریق عملکرد

از این رو بهتر است تا در محیط کارتان اعتمادسازی کنید تا علاوه بر بهبود بهره وری، سبب تحکیم روابط میان شما و همکارانتان شود.

منبع: بانا